Hurtigruten wil emissievrij varen in 2030 langs postroute

Hurtigruten zet vol in op haar eerste emissievrije schip langs de Noorse postroute. De rederij wil dat in 2030 het eerste emissievrije schip de postroute gaat varen.

“We zijn verheugd om ons meest ambitieuze duurzaamheidsinitiatief tot nu toe aan te kondigen; het creëren van oplossingen voor emissievrije passagiersschepen, met de Noorse kust als ideale case. Het is onze ambitie om tegen 2030 met een emissievrij Hurtigruten Norwegian Coastal Express-schip te varen”, zegt Daniel Skjeldam, CEO van de Hurtigruten Group.

Sinds de start in 1893 vervoert Hurtigruten Norwegian Coastal Express lokale passagiers, goederen en toeristen tussen 34 havens in wat bekend staat als ’s werelds mooiste zeereis. De rederij is momenteel al haar bestaande vloot aan het upgraden, waarbij de CO2-emissies met 25% en NOx met 80% worden verminderd. Het bedrijf wil toonaangevend zijn op het gebied van duurzaam reizen, en de CEO van Hurtigruten Noorwegen, Hedda Felin, maakt duidelijk dat het doel nuluitstoot is.

“We hebben ons laatste op fossiele brandstoffen gestookte schip gebouwd voor de Norwegian Coastal Express. Als we de komende 100 jaar de kustroute bevaren, zal deze emissievrij zijn, waardoor ’s werelds mooiste reis nog spectaculairder wordt”, aldus Hedda Felin.

Onderzoeksinstituut SINTEF aan boord

Het Noorse onderzoeksinstituut SINTEF is vanaf het begin aan boord om het project te begeleiden. SINTEF is een van Europa’s grootste onafhankelijke onderzoeksorganisaties. “Met dit project kunnen Hurtigruten Noorwegen en SINTEF de wereld laten zien dat groene en duurzame passagiersschepen in de nabije toekomst kunnen worden gerealiseerd. Het terugdringen van de uitstoot in de maritieme sector is zeker geen gemakkelijke opgave, en we hebben ambitieuze bedrijven zoals Hurtigruten Noorwegen nodig om dit soort initiatieven te nemen”, aldus SINTEF-president Alexandra Bech Gjørv.

Het project omvat alle aspecten van een nieuw scheepsbouwprogramma, van ontwerp, voortstuwing, energie en brandstof tot hotelactiviteiten en digitale oplossingen. Het doel is dat de nieuwe schepen emissievrij zijn voor zowel de lucht als de zee, en duurzaam zijn vanuit het perspectief van de circulaire economie. Als partner zorgt SINTEF voor analyse, onderzoek en ontwikkeling.

Concurrentie

De concurrentie is inmiddels al verder in haar emissievrij varen. Havila startte aan het begin van dit jaar met het varen van de postroute met Havila Capella, een emissievrij schip. De noorse overheid heeft sinds vorig jaar meerdere rederijen toegelaten op de welbekende postroute.

Bekijk enkele cruises met Hurtigruten:

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Fjordencruises én eigenaar van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je helpt ons op Patreon, door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of in onze eigen fanshop!
Alvast hartelijk dank voor je steun!

Geef een reactie