Havila Castor gestart met eerste reis langs Noorse kust
Het tweede schip van Havila Voyages, Havila Castor, voer dinsdagmorgen uit voor haar eerste reis langs de Noorse kustroute van Bergen naar Kirkenes. Om half 9 ’s avonds vertrok het schip vanaf de Jektevik terminal in Bergen richting het Noorden.
“Dit is een grote dag voor Havila Voyages. Een fantastisch team van medewerkers en leveranciers is dag en nacht bezig geweest sinds Havila Castor vorige week in Bergen aankwam om het schip klaar te maken voor vandaag. Ze hebben de test met vlag en wimpel doorstaan”, zegt CEO Bent Martini.
“We hadden dit nooit gekund zonder dat iedereen zijn best had gedaan en zelfs een beetje meer. Meedoen aan een turnaround-operatie van deze omvang en in zo’n korte tijd is volstrekt uniek en alle betrokkenen mogen heel trots op zichzelf zijn.”
Zeer duurzaam schip
Havila Castor is samen met haar zusterschip Havila Capella een state-of-the-art schip, met technische eigenschappen die haar het meest milieuvriendelijke schip maken dat ooit de klassieke kustroute tussen Bergen en Kirkenes heeft gevaren. De voortstuwing van het schip is een combinatie van vloeibaar aardgas (LNG) en een batterijpakket van 6,1 megawattuur (MWh). Dit is ’s werelds grootste batterijpakket op een passagiersschip. Havila Voyages heeft ongeveer 500 miljoen NOK geïnvesteerd om de schepen met de beschikbare technologie zo milieuvriendelijk mogelijk te maken.
“Het nakomen van onze klimaat- en milieubeloften is belangrijk voor ons. Cijfers van Havila Capella’s eerdere afvaarten laten zien dat we de CO2-uitstoot tot nu toe met meer dan 30% hebben verminderd in operaties, en we zullen blijven werken aan verdere reducties”, zegt Martini. Door toekomstige bijmenging van biogas zal onder meer de uitstoot nog verder afnemen.
Volgende maand schrijft Havila Castor geschiedenis: “Donderdag 2 juni vaart Havila Castor als eerste passagiersschip ooit de Geirangerfjord binnen, puur op batterij, geruisloos en emissievrij. Dat is vier jaar vóór de eis van de Noorse regering voor dit soort reizen in os werelderfgoedfjord en we zijn er trots op dat we dit nu al hebben bereikt.” zegt Martini.
Nieuw en modern interieur
De nieuwe schepen van Havila Voyages zijn ingericht met Noorse meubels in een klassiek Scandinavisch design. Het eten aan boord weerspiegelt de gebieden waar je doorheen vaart, en gasten kunnen genieten van de prachtige Noorse kust door grote ramen die de natuur binnenlaten en pronken met het veranderende weer en licht. Bovendien verblijven passagiers in grote en moderne hutten.
“Al onze accommodaties zijn ruim en de buitenhutten die we de meeste hebben, hebben grote ramen zodat je van het uitzicht kunt genieten. De bedden aan boord zijn comfortabel, dus als je bij ons vaart, moet je ook goed slapen”, zegt Martini.
“Het eten dat je op onze schepen krijgt, moet een belangrijk onderdeel zijn van de totale ervaring van het reizen met ons, met lokaal geproduceerde ingrediënten van leveranciers langs de kust. Het draagt bij aan lokale waarde-creatie en geeft onze passagiers een heel andere culinaire ervaring.”
Havila Capella nog niet terug in de vaart
Het eerste schip van de rederij, de Havila Capella, ligt nog steeds in Bergen en mag voorlopig niet varen. Het schip werd namelijk gefinancierd door GTLK Asia, een Russisch leasebedrijf in Hong Kong. GTLK Asia is een van de gesanctioneerde Russische bedrijven door de EU. Havila is op zoek naar nieuwe investeerders en heeft momenteel verzekeringsproblemen voor het schip.