Reportage: Rotterdam bezoekt Alesund en Geiranger – dag 4 en 5

Miriam cruiste op uitnodiging mee op de Rotterdam van Holland America Line. De 8-daagse cruise vertrok vanuit Amsterdam en ging naar Eidfjord, Alesund, Geiranger en Bergen. In dit derde deel van de reportage lees je over het bezoek aan Alesund en Geiranger.

Voor het eerst in Alesund

Voor mij was het voor de eerste keer dat ik in Alesund was, en bovendien ook voor de Rotterdam! Doordat het schip vorig jaar geen fjordencruises heeft gedaan, betekent het dat tijdens deze cruise elke bestemming een ‘maiden call’ is voor de Rotterdam.

Vannacht hadden we overigens wel wat wind op onze route van Eidfjord naar Alesund. Nu was het grijs, maar wel droog! In de middag gingen we op excursie naar nabijgelegen Aquarium/Oceaanpark en een korte rondtour door de stad, geboekt op het schip. Daarvoor moesten we rond 12:00 verzamelen in het theater waarna we wachtten tot onze groep geroepen werd om via de zijkant van het theater naar de administratie te gaan. Middels het scannen van de excursietickets op de Navigator app en het krijgen van een sticker, waren we klaar om daarna direct naar de gangway te gaan. De Rotterdam ligt in Alesund direct aan een lange kade, waarbij je binnen 5 minuten in het centrum staat.

De bussen voor de excursie staan direct bij de uitgang van het gebied voor je klaar, samen met de lokale openbaar vervoer bussen, treintje en hop-on-hop-off bussen. Wij werden in 10 minuten naar het Aquarium gebracht waar we een kleine anderhalf uur de tijd kregen om te genieten van de vele aquariums, zeehonden, otters en pinguins. Ik zag later dat de lokale bussen ook hier naar toe rijden.

De bus bracht ons vervolgens naar de Aksla berg, de stadsberg, die je een prachtig uitzicht geeft op de stad. Je kunt er overigens ook lopend naar toe, met 418 treden. Uitrusten kun je in het mooie panorama-restaurant/café.

In Italiaanse sferen

Exact op tijd waren we weer terug, om half 5, zoals cruisedirector Kimberley ons eerder die morgen vertelde. Waren we trouwens later geweest, dan was er op ons gewacht omdat we een excursie van de rederij hadden geboekt. We moesten toch even haasten daarna, want om 17.00 uur hadden we een reservering staan in het fijne specialiteitenrestaurant Canaletto (toeslag 19 dollar p.p., excl. 18% service charge). Wat een heerlijke gerechten en lieve obers! Echt de moeite waard wat mij betreft.

Het vertrek werd overigens iets uitgesteld, van 5 uur naar 6 uur omdat het schip dat voor ons lag, de Iona, voorrang kreeg. Het maakte voor ons niet uit vertelde kapitein Bas van Dreumel; onze volgende bestemming Geiranger lag dichtbij. Met een erewater vertrokken wij om 6 uur. Opvallend was dat we die avond niet direct naar Geiranger gingen, maar toch nog even de zee op voor ‘maritieme operaties’, ofwel ballasttanks vullen met zeewater en water innemen voor het dagelijks gebruik. We hadden wel enorme pech op zee; redelijke golfslag en een wind die niet meezat. We sliepen dus onrustig in. Dat is dus ook onderdeel van een Noorse Fjordencruise 😉

‘God Morgen’ Geiranger!

God Morgen Geiranger! Ofwel Goedemorgen Geiranger in het Noors! Het was voor mij een weerzien van zeker meer dan 10 jaar, toen ik het dorpje en de fjord bezocht met een cruiseschip. Er is intussen dan ook een en ander verbeterd; het gebied is namelijk tot UNESCO Werelderfgoed benoemd en de Seawalk is aangelegd. Ik hoor je denken, Seawalk? Dit is een drijvende kade die tegen een schip in de baai kan worden aangelegd zodat je lopend over de Seawalk het dorpje kunt bereiken. De Seawalk kan niet alle schepen bedienen, dus tenderservice kan nog nodig zijn. Geiranger zet in op duurzaam toerisme om de fjord te behouden.

Na te hebben genoten van het eerste uitzicht, begeven we ons na het ontbijt over de Seawalk richting het dorpje Geiranger dat leeft van toerisme. Wil je alleen in het dorpje verblijven, dan raad ik je zeker de wandeling naar de waterval aan die eindigt bij het natuurcentrum Norwegian Fjord Centre. En bijzonder: de Rotterdam was het eerste schip dit seizoen in Geiranger.

Terug naar het schip om even te lunchen bij Dive Inn (aanrader!) waarna we ons in het theater melden voor een excursie.

Ditmaal bezoeken we in de middag een lokale geitenboerderij, in het volgende dal gelegen in het plaatsje Norddal. We hebben nog niet het geluk dat de geiten in de zomerboerderij zijn. Wij zijn dus te gast op de winterboerderij. Wel zien we wat kleine geitjes ronddartelen die voor het eerst genieten van de buitenlucht. Na uitleg over het maken van kaas door de boerin Ashild, mogen we proeven van onder andere karamelkaas snoepjes!

Via het prachtige uitzichtspunt op de fjord en Geiranger hoor ik van onze gids het schrikbarende verhaal dat er in een zij-arm van de fjord een grote rots ernstig in de gaten wordt gehouden vanwege breekgevaar. Dit zal een keer gaan gebeuren, maar wanneer is niet bekend. Wél zal dit waarschijnlijk een grote golf veroorzaken in de gehele fjord met overstromingsgevaar voor onder andere Geiranger. Dat is overigens de reden dat de lokale inwoners het liefste wat hoger wonen.

Zonder zorgen varen wij later die middag de Geirangerfjord uit langs twee watervallen, waarvan eentje de Seven Sisters waterval is met zeven stromen uit de rivier Knivsflåelvane. Aan de overkant is een tweede waterval, die volgens de legende de aanbidder Friaren is die de zeven zussen uit de tegenoverliggende waterval probeert te verleiden. Vanaf de boeg hebben we weer een geweldig uitzicht.

Feestje!

We dineren in de Main Dining Room, het tweedeks hoge hoofdrestaurant. Omdat we vrije inloop hebben, krijgen we een plekje op de ‘begane grond’, prachtig in het midden. We genieten volop van de uitstekende snelle service voordat we een feestje gaan vieren!

Het is 5 mei en dat betekent een feestje aan boord vanwege Bevrijdingsdag! In de B.B. Kings Blues Club wordt iedereen uitgenodigd om dit mee te vieren met uiteraard oranje attributen en Nederlandse hapjes. Daarna loop ik nog even door naar het theater waar ik een prachtige show bewonder met live klassieke muziek in de BBC Earth Show “Seven Worlds One Planet Concert”. Op drie schermen zien we het dierenrijk voorbij komen in vol ornaat. Genieten hoor en zeker niet te missen.

Lees ook:

Op Cruisereiziger lees je meer informatie over het schip zelf:

De mooiste HAL aanbiedingen:
Boven €3000

15 daagse Noordkaap cruise met Nieuw Statendam vanuit Kopenhagen in 2024

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Fjordencruises én eigenaar van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je helpt ons op Patreon, door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of in onze eigen fanshop!
Alvast hartelijk dank voor je steun!