Reportage: Rotterdam bezoekt Bergen en terug naar Amsterdam – dag 6 en 7 (slot)

Miriam cruiste op uitnodiging mee op de Rotterdam van Holland America Line. De 8-daagse cruise vertrok vanuit Amsterdam en ging naar Eidfjord, Alesund, Geiranger en Bergen. In dit vierde en laatste deel van de reportage lees je over het bezoek aan Bergen en de zeedag waarop we terugvaren naar Amsterdam.

Oei, regen!

Het was me een onrustig nachtje weer. We moesten een behoorlijke afstand overbruggen van de Geiranger fjord naar het veel zuidelijker gelegen Bergen, onze laatste bestemming van deze 8-daagse fjordencruise.

In Bergen liggen we aan een kade met uitzicht op containers. We kunnen lopend het terrein af, wat niet altijd het geval is. Dan zorgen overigens de havenautoriteiten voor een shuttlebus. Wij kiezen vandaag voor een hop on hop off bus, wat we deze week eigenlijk nog niet gedaan hadden. Het regent pijpenstelen vandaag in Bergen en dat is niet zo vreemd: het schijnt in Bergen 250 dagen per jaar te regenen. Een record in Europa. De paraplu in de hut, hadden we hard nodig, maar waren we helaas vergeten mee te nemen van boord.

De hop-on-hop-off bus (ca. €35) bracht ons naar de hoogtepunten van de stad, zoals het houten wijkje Bryggen, vismarkt, aquarium en ook de Fløibanen, een treintje die je naar de top van de berg Floyen brengt. Een mooi ritje maar helaas zat de top van de berg in een dik pak wolken verstopt en zagen we de stad niet liggen. Vanwege de officiële opening van de twee nieuwe treinen en dus een versperring van een uur, kiezen we ervoor om daarna direct weer terug naar beneden te gaan.

Daarna lopen we naar Bryggen, een Middeleeuws wijkje met houten huizen en leuke zijstraten ertussen. Daarna gaan we terug naar hop on hop off bus die ons naar het schip brengt. Vanuit de bus lopen we het laatste stukje naar de cruiseterminal, dat goed staat aangegeven voor wandelaars. Eenmaal terug op het schip warmen we ons op met koffie en thee en wat lekkers in het Lido Market buffetrestaurant.

Op Chic!

Deze avond hebben we voor de tweede maal deze cruise een dresscode ‘Dressy’.  Wij gaan mee op chic en kleden ons feestelijk aan. De kleine Cruisereiziger mocht kiezen waar hij wilde eten en dat werd Sushi! Gedrieën zitten we in ons gala-tenue aan de bar bij Nami Sushi, gelegen in het Tamarind restaurant. De items op de menukaart zijn per stuk (zeer aantrekkelijk!) geprijsd.

Entertainment

Tijdens de cruise biedt de Rotterdam haar passagiers mooi verzorgd entertainment. Muziekliefhebbers hebben daarin de grootste keuze bij de rederij: de klassieke musici van het Lincoln Center in de mooie tweedeks Lincoln Center Stage en het zangkwartet Cantaré, de Rollingstone Rock Room Band en de pianobar Billboard on Board. Een favoriet van mij is zeker de B.B. King’s Blues Club, wat een energie op het podium!

In het theater vind je geen traditiegetrouwe grote productieshows meer, maar mooie samenwerkingen zoals met BBC Earth en The Step One Dance Company die drie shows weggaf: 6 dansers die de sterren van de hemel dansen.

Zeedag

De zevende dag van de cruise bestaat uit een vaardag, en wat een geluk, we varen naar het zonnige weer toe en dat merken we de gehele dag met het zonnetje die ons begeleidt naar Nederland toe.

Ik heb de eer om een half uurtje met kapitein Van Dreumel te spreken (het interview lees je op Cruisereiziger.nl) over deze reis en zijn carrière. Later die ochtend neemt hij plaats in het Worldstage theater waar hij een vol theater toespreekt en vragen beantwoord, bovendien laat hij ons virtueel de motoren, machinekamer en de brug zien.

Nadat we de koffers ingepakt hebben, onthaasten we die middag in het zwembad met de jonge Cruisereiziger en inmiddels hebben we behoorlijk wat gezichten leren kennen tijdens deze cruise, personeel en mede-reizigers 🙂

Afscheid

In de nacht vaart de Rotterdam bij IJmuiden onhoorbaar de sluizen in en verder in een rustig tempo over het Noordzeekanaal naar Amsterdam. Ik krijg er niets van mee, en word pas wakker als de wekker afgaat. In de Main Dining krijgen we ons ontbijt (Tip! Veel rustiger dan in Lido Market) en wanneer onze groepskleur omgeroepen wordt, gaan we naar de gangway. Gasten die zelf hun eigen koffers kunnen dragen, mogen overigens tussen 07:30-09:30 tussen alle kleuren door van het schip af. Dat was bij ons niet het geval, want we hadden echt teveel koffers met drie personen 😉

Tot slot

Een cruise met de Rotterdam naar Noorwegen staat garant voor een klassieke cruise-ervaring, met sfeervol entertainment, fijne restaurants, zeer mooie bestemmingen en een zeer lieve en professionele crew. Hoogtepunten waren voor ons met stip de dorpjes Eidfjord en Geiranger en het varen in de fjorden die daarbij horen, de Hardangerfjord en de Geirangerfjord. En ja, de volgende cruise naar Noorwegen staat alweer ingeboekt 🙂

Dank aan de gehele bemanning en Holland America Line voor deze prachtige beleving!

Lees ook:

Op Cruisereiziger lees je meer informatie over het schip zelf:

Inspireer me met HAL cruises:
Zuiderdam

15 daagse Noordkaap cruise met Nieuw Statendam vanuit Kopenhagen in 2024

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Fjordencruises én eigenaar van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je helpt ons op Patreon, door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of in onze eigen fanshop!
Alvast hartelijk dank voor je steun!