Richard With vastgelopen voor Noorse kust na technisch defect
Vrijdagmorgen is het schip Richard With (archieffoto) van Hurtigruten vastgelopen bij Steinsundet in West-Noorwegen. Het schip was na een maandenlang dok-verblijf terug gekeerd om zich klaar te maken voor de eerste nieuwe postroute cruise op 9 augustus. Er waren alleen mensen van de werf en Hurtigruten personeel, 53 in totaal, aan boord. Passagiers waren nog niet op deze reis ingescheept. Bij hoogwater kwam het schip na een aantal uur weer los.
De oorzaak was een technische systeemfout waardoor het schip tijdelijk de controle verloor. Hurtigruten is bezig met het onderzoeken van de achtergrond van de fout. De omvang van de schade is beperkt, met lichte schade aan de scheepsbulb en de voorste ballasttank. Er is geen lekkage van milieubelastend materiaal uit het schip geconstateerd.
Hurtigruten overweegt opties om het schip voor reparatie naar de werf te brengen. Op basis van de omvang van de schade gaat het bedrijf ervan uit dat de Richard With op tijd terug kan zijn voor het volgende vertrek uit Bergen op 20 augustus, maar nader onderzoek zal dit nader verduidelijken. De postroute van 9 augustus die de Richard With zou varen vanuit Bergen, wordt nu door de Kong Harald overgenomen.
“Ik ben blij dat het schip veilig losgekomen is en dat het erop lijkt dat de situatie goed is opgelost. Nu gaat het schip naar de werf om de kleine schade te herstellen. We willen iedereen bedanken die de hele dag heeft bijgedragen en goed heeft meegewerkt, zowel op als naast het schip”, zegt Gerry Larsson-Fedde, hoofd maritieme operaties in Hurtigruten Noorwegen.
Renovatie
De Richard With kwam terug van een zeer grote renovatie waarbij het schip omgevormd is tot een hybride schip. Drie schepen van de rederij, waaronder de Richard With, worden omgebouwd tot hybride schepen. De eerste was dus het MS Richard With, bij scheepswerf Myklebust Yard in het noordwesten van Noorwegen. Het schip is uitgerust met gloednieuwe hoofdmotoren en batterijpakketten. Daarnaast werden nieuwe propellerbladen geplaatst, rompoptimalisatie, nieuwe bulbsteven, nieuwe versnellingen, generatoren en nieuwe besturingssystemen. De Kong Harald is het volgende schip dat aan de beurt is en tot slot het MS Nordlys. De grootscheepse renovatie is in de zomer van 2023 klaar.