Reportage: Havila Capella op de Noordkaap en afscheid in Kirkenes (slot)
Miriam was op uitnodiging van Havila Voyages mee met de Havila Capella, één van de twee postschepen die de welbekende Noorse kustroute varen van Bergen naar Kirkenes. Miriam reisde in 5 dagen van Trondheim naar Kirkenes, voorbij de Noordkaap! Op dag 4 bereikt de Havila Capella de Noordkaap!
Vandaag is het de dag waar velen, zoniet alle passagiers op het schip, op hebben gewacht: een bezoek aan de Noordkaap, ofwel het laatste stukje land Europees continent. Het is ook wat drukker op het schip, blijkbaar zijn er gisteren in Tromsø meer passagiers bij gekomen. Het meest opvallend zijn de passagiers die gedwee achter hun gids aanlopen, zonder te kijken waar ze nu zijn ;-).
Vannacht had ik wat onrustig geslapen, voor het eerst eigenlijk, doordat het weer wat onrustiger was én omdat ik het aanmeren bij enkele dorpjes nu voelde. De Capella moest alle motoren bijzetten om aan de kade te geraken. Van de dorpjes Skjervoy (22:10 uur), Oksfjord (01:50 uur), Hammerfest (05:05 uur) en Havoysund (08:30 uur) heb ik dus toch wat meegekregen. Ik kan me overigens voorstellen dat, als het echt slecht weer is, je behoorlijk zeeziek kunt worden als je geen zeebenen hebt. Nadat ik wakker word, zet ik direct op de tv de boegcamera aan waar ik precies kan zien wat er voor het schip gebeurt.
We arriveren we in Honningsvåg om 11:05. Wat een spannend moment! Honningsvåg is een mooi vissersdorp, groter dan ik verwacht had, dat een lange roerige historie kent. Zo is in de Tweede Wereldoorlog vrijwel alles afgebrand, behalve de kerk.
Wij worden echter direct de bus in geloodst, want we hebben de tijd hard nodig (tot half 3) om naar de Noordkaap toe te rijden, op 33,3 km om precies te zijn. Bij aankomst zie ik het grote bezoekerscentrum als eerst liggen en daarna het bekende monument, de wereldbol met alle lijnen en meridianen. We hebben 90 minuten de tijd voor het gehele centrum. De meeste tijd gaat toe naar het op de foto gaan met de populaire wereldbol en er ontstaan spontaan wachtrijen waarin mensen netjes te wachten staan totdat ze op de foto kunnen.
Verder zijn bezienswaardig: het kunstwerk van de kinderen van de wereld, een film, een klein Thais museum over het bezoek van de toenmalige koning van Siam in 1907, en natuurlijk de souvenirshop.
Negentig minuten voldoen maar net overigens om dit alles te bekijken. Om half 2, als het schemerig wordt, rijden we terug naar Honningsvåg met nog heel even tijd om een lokale winkel in te gaan. Wat een mooie bestemming was dit! Hier zou ik nog wel een keer naar terug willen.
Om half 3 is het echt donker geworden in Honningsvåg en vertrekken we naar de volgende langere stop, Kirkenes, waar we morgenochtend om 09:00 uur arriveren. In de tussentijd staan nog eens 6 dorpjes op de route, maar in de avond blijkt dat er eentje geannuleerd wordt. Het weer slaat iets om, met meer deining, maar zeker niet heel slecht.
Het leven aan boord gaat weer zijn gangetje na de Noordkaap. De dagelijkse briefing vindt plaats en als verrassing zingen een aantal Noorse passagiers adventsliederen. Een viertal reist de gehele route mee als ‘toerist in eigen land’ en inmiddels kent iedereen ze omdat ze ook de dagelijkse briefings en lezingen bijwonen.
’s Avonds terug in de hut zie ik het noorderlicht op de tv en ook hoe de matrozen met de schijnwerpers het water afspeuren. Heel laat in de avond komt een ander postroute schip ons tegemoet en worden signalen met elkaar uitgewisseld, een standaard ritueel.
De laatste dag op het schip
In de ochtend neem ik na het ontbijt afscheid van mijn ober Sundre, restaurantmanager en andere bekende gezichten. Expeditieleider Harald staat buiten om ieder in de juiste bussen te krijgen en het loopt als een geoliede machine. In drie en half uur maakt de Havila Capella zich klaar om terug te gaan naar Bergen, waar ze 6 dagen/5 nachten over zal doen. Deze dagen bezoekt ze alle havens nóg een keer. Het verschil is wel dat je korter of op onhandigere tijden in de grote steden zoals Tromsø en Trondheim komt.
Ik stap in Kirkenes op het (SAS) vliegtuig naar Oslo, een volle vlucht, maar met een prachtig uitzicht bij opstijgen en dalen: besneeuwde bossen en bevroren meren. In Oslo heb ik drie uur de tijd voor de overstap naar Amsterdam en ik vermaak met best met de winkels op de luchthaven.
Dank aan Havila Voyages en in het bijzonder aan de crew van Havila Capella voor hun hartverwarmende familiaire sfeer aan boord!
Lees zeker ook:
- Reportage: Met Havila Capella langs de Noorse kust vanaf Trondheim - dag 1
- Reportage: Op bezoek bij de Vikingen op de Lofoten eilanden met Havila Capella – dag 2
- Reportage: Eerste ijs en sneeuw met Havila Capella – dag 3
- Reportage: Havila Capella op de Noordkaap en afscheid in Kirkenes -dag 4 en 5 (slot)