Aftrap voor ontwikkeling emissievrij schip voor Hurtigruten langs postroute

Hurtigruten Noorwegen dat werkt aan zijn eerste emissievrije schip tegen 2030, heeft de aftrap gegeven voor een innovatief onderzoeksproject in samenwerking met onderzoeksinstituut SINTEF en 12 maritieme partners. Het nieuwe consortium zet zich in voor de ontwikkeling van innovatieve, emissievrije oplossingen voor de toekomst van passagiersschepen. Op basis van baanbrekend onderzoek streven de partners ernaar om tegen 2030 het meest energie-efficiënte en duurzame cruiseschip ooit gebouwd te hebben.

Het “Sea Zero”-project heeft € 7 miljoen aan publieke financiering gekregen. Een budget van € 13 miljoen is voor de onderzoeks- en ontwikkelingsfase. Deze is gericht op de ontwikkeling van baanbrekende oplossingen voor energie-efficiëntie, ultramoderne batterijoplossingen, voortstuwingstechnologie, rompontwerp, duurzame bouwpraktijken en hotelactiviteiten aan boord om het energieverbruik tot een minimum te beperken.

De afgelopen jaren heeft de expeditietak van Hurtigruten al twee duurzame schepen gelanceerd: Fridtjof Nansen en Roald Amundsen.

2030

Het project bouwt voort op het 130-jarige pionierserfgoed van Hurtigruten en heeft tot doel emissievrije schepen te ontwikkelen die specifiek zijn aangepast aan de Noorse kust, waarbij het eerste schip naar verwachting in 2030 zal worden opgeleverd. Slechts 0,1% van alle schepen wereldwijd gebruikt momenteel emissievrije technologie.

De onderzoeksfase vindt plaats tussen 2023 en 2025 en gaat direct over in een nieuwbouwproject. Het consortium streeft ernaar om de nieuwe schepen emissievrij te maken voor zowel zee als lucht, met als een van de potentiële game-changers een aanzienlijke vermindering van het energieverbruik.

“We streven ernaar om het meest energiezuinige passagiersschip ooit te bouwen. We zullen alles op alles zetten om zowel energieverbruik, afval als emissies tot een minimum te beperken”, zegt Gerry Larsson-Fedde, Hurtigruten Noorwegen SVP voor Marine Operations.

Verduurzaming

Deze fase volgt op de recente groene upgrade van Hurtigruten Noorwegen van € 10 miljoen die vorig jaar werd gelanceerd, waaronder de eerste van verschillende batterij-hybride schepen in de vloot van schepen die de postroute afleggen.

Een van de belangrijkste aandachtsgebieden van het project zijn de hotelactiviteiten aan boord, die soms tot 50% van het totale energieverbruik van het schip verantwoordelijk zijn. Het ontwikkelen van nieuwe energieoplossingen voor de hotelactiviteiten zal cruciaal zijn voor het succes van het project, aangezien afvalwarmte van motoren niet beschikbaar is als warmtebron wanneer batterijen traditionele motoren vervangen.

 

Bekijk de meest populaire postroute schepen:
Rederij > ()
Havila ()
Hurtigruten ()

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Fjordencruises én eigenaar van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je helpt ons op Patreon, door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of in onze eigen fanshop!
Alvast hartelijk dank voor je steun!

Geef een reactie