Kong Harald terug na uitgebreide duurzame upgrade


MS Kong Harald van rederij Hurtigruten vertrok op 4 mei vanuit Bergen na een uitgebreide milieu-upgrade. Daarmee is het een modern hybride schip geworden met grote accupakketten en gloednieuwe motoren. Deze renovatie maakte onderdeel uit van een groots renovatieproject voor alle 7 Hurtigruten schepen die de postroute varen (lees hier meer daarover).

MS Kong Harald, gebouwd in 1993, onderging een complete technische upgrade, met technologie die is ontworpen om de uitstoot van CO2 en stikstofoxiden (NOx) te verminderen. Het interieur van het schip, zowel hutten als gemeenschappelijke ruimtes, is eerder al in 2016 en 2023 geheel gerenoveerd.

“Dit is een van de grootste groene upgrades in zijn soort in Europa, en de grootste in de geschiedenis van Hurtigruten. De “nieuwe” Kong Harald is ons tweede hybride schip, waarmee gasten langs de hele kust varen op een stiller, technisch state-of-the-art en milieuvriendelijker schip”, zegt Hedda Felin, directeur van Hurtigruten Noorwegen.

Als onderdeel van het werk om zijn scheepsvloot duurzamer te maken, zal Hurtigruten Noorwegen tot eind 2023 meer dan NOK 1 miljard hebben geïnvesteerd in groene upgrades van alle zeven schepen op de kustroute. De upgrades verminderen de CO2-uitstoot van de schepen van Hurtigruten Noorwegen met 25 procent en de NOx-uitstoot met maar liefst 80 procent.

Kong Harald

MS Kong Harald is opgewaardeerd voor 300 miljoen Noorse Kronen, zo’n 25 miljoen euro. Tijdens het verblijf op de Myklebust-scheepswerf zijn er een aantal upgrades uitgevoerd, zoals gloednieuwe, in Noorwegen gebouwde motoren, grote batterijpakketten, energie-efficiëntieverbeteringen en verbeterde brugapparatuur.

“Het feit dat we het schip op de Myklebust-scheepswerf hebben geüpgraded en zoveel mogelijk Noorse technologie hebben gebruikt, hebben we bewust gekozen. Hurtigruten Noorwegen is al 130 jaar een lokale economie aanjager en dat zullen we blijven doen”, zegt Felin.

In het komende jaar worden alle schepen van Hurtigruten Noorwegen gemoderniseerd. Drie schepen worden moderne hybride schepen, de overige schepen worden onder meer geüpgraded met zogenaamde SCR-systemen, waarmee de NOX-emissies aanzienlijk worden verlaagd, terwijl gecertificeerde biodiesel geleidelijk wordt ingevoerd om de emissies verder te verminderen.

De upgrades van MS Kong Harald omvatten:
  • Ombouw naar een hybride schip met twee grote accupakketten (met een totale capaciteit van 2.240 kWh), en nieuwe motoren van Noorse makelij die de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen en zorgen voor meer veiligheid.
  • SCR-systemen die de NOx-uitstoot met minstens 80 procent verminderen.
  • Nieuwe meldkamers en energiemanagementsystemen.
  • Nieuwe schroefbladen, lamp in de boeg, tandwielen, hybride-asgeneratoren en besturingssystemen om het energieverbruik te minimaliseren.
  • Optimalisatie van de romp om de waterweerstand te minimaliseren.
  • Nieuwe uitlaatboilers om de warmteterugwinning van de hoofdmotoren te verbeteren en zo het energieverbruik te verminderen.
  • State-of-the-art afvalwaterzuiveringsinstallaties om de vervuiling van de zee te verminderen.
  • Hutten op dekken 2 en 3 zijn gerenoveerd. De rest van de hutten en gemeenschappelijke ruimtes zijn in 2016 gerenoveerd.
  • Alle schepen van Hurtigruten Noorwegen hebben al voorzieningen voor aansluiting op walstroom, waardoor de uitstoot in havens met walstroom wordt verminderd.
  • De upgrades van de vloot zorgen ervoor dat alle zeven kustcruiseschepen van Hurtigruten Noorwegen emissies krijgen die overeenkomen met Tier III, de strengste internationale norm voor NOx-emissies.
  • Hurtigruten zal ook gecertificeerde biobrandstof gebruiken om de uitstoot te verminderen.
Bekijk de mooiste routes van Hurtigruten:

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Fjordencruises én eigenaar van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je helpt ons op Patreon, door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of in onze eigen fanshop!
Alvast hartelijk dank voor je steun!

Geef een reactie