Havila Polaris en Havila Pollux geleverd aan Havila



Op dinsdag 1 augustus zijn de kust cruiseschepen Havila Polaris en Havila Pollux tijdens een officiële ceremonie op de scheepswerf Tersan in Turkije definitief afgeleverd bij Havila Voyages. “Een mijlpaal voor de rederij”, zegt CEO Bent Martini. Eindelijk konden de Noorse vlag en de rederijvlag van Havila Voyages gehesen worden op de beide schepen, die op de scheepswerf Tersan buiten het Turkse Yalova lagen.

“We hebben nu ons doel bereikt na een proces dat veel tijd, middelen en doorzettingsvermogen vergde. Het heeft met name veel geduld geëist van de Noorse autoriteiten met wie we een overeenkomst hebben om te opereren, onze klanten, kustgemeenschappen, onze partners en alle medewerkers”, zegt CEO Bent Martini. “We bleven vol vertrouwen dat we dit moment zouden halen, ook al kwamen we elke keer weer nieuwe uitdagingen tegen. Nu we eindelijk beschikken over onze eigen prachtige en state-of-the-art kustrouteschepen met ruime hutten en een hoog comfortniveau voor iedereen aan boord, het is een mijlpaal voor de rederij.”

Osman Nurettin Paksu, de voorzitter van de raad van bestuur van Tersan Shipyard, was ook aanwezig bij de plechtigheden.

“Het is een fantastische dag voor ons om de leveringen van de prachtige kustpassagiersschepen aan Havila Voyages te vieren. Ondanks de uitdagingen voor zowel ons als Havila Voyages tijdens het bouwproces van deze indrukwekkende schepen, zijn we erg blij dat we vandaag vier prachtige schepen hebben opgeleverd. Dit zijn de modernste en meest milieuvriendelijke schepen op de Noorse kustroute, en we zijn er trots op dat deze vier zusterschepen de naam Tersan Shipyard langs de prachtige Noorse kust dragen.We danken ook Havila Voyages en haar coöperatieve vertegenwoordigers voor hun steun en inzet die deze leveringen mogelijk hebben gemaakt, het was een genoegen om met hen samen te werken.” zegt Paksu.

Drukke dagen voor de boeg

Havila Polaris zal naar verwachting op 17 augustus starten vanuit Bergen. Niet lang daarna zal Havila Pollux arriveren.

“De bemanning van de Havila Pollux zal assisteren aan boord van de Havila Polaris wanneer ze in Bergen aankomen, en samen met ons onshore-team zullen werken aan een succesvolle lancering. Het zal een gezamenlijke inspanning zijn waar ik naar uitkijk. Ik geloof dat de dagen in Bergen zal ons ook versterken als één team, ongeacht waar in het bedrijf men werkt. Het is belangrijk voor ons om verenigd te zijn, zoals we altijd hebben gedaan, en we kijken er allemaal reikhalzend naar uit om onze eerste gasten aan boord te verwelkomen.”

Eigendom van alle schepen

Nadat Havila Voyages eerder dit jaar de vereiste vergunningen had verkregen om haar kustvloot te financieren en de zekerheid vrij te geven die de oorspronkelijke financieringspartner in de schepen had; hebben ze hard gewerkt om de juiste financieringspartner voor de rederij te vinden. “De vier kustrouteschepen vertegenwoordigen een aanzienlijke waarde en we wilden een financieringspartner vinden die ons het volledige eigendom van onze schepen zou geven. We zijn nu zelf eigenaar van al onze schepen en daarmee zijn we geslaagd in ons doel in het herfinancieringsproces. ‘, zegt Martini.

Zeer duurzaam

De twee bestaande schepen van Havila Voyages op de kustroute, de Havila Capella en de Havila Castor, hebben positieve feedback gekregen van hun passagiers. Het bedrijf gebruikt de Net Promoter Score (NPS)-schaal om de klanttevredenheid te meten en scoort momenteel bijna 80.

“Dit zijn hele goede cijfers, want een NPS-score boven de 70 wordt beschouwd als wereldklasse. Het laat zien dat we een product leveren waar onze gasten tevreden over zijn. De positieve feedback heeft betrekking op goede service, comfort en een uniek foodconcept dat valt goed in de smaak. Tegelijkertijd krijgen we ook waardevolle feedback die ons zal helpen verbeteren, zodat toekomstige gasten een nog betere ervaring hebben”, zegt Martini.

Net als hun zusterschepen hebben de Havila Polaris en de Havila Pollux een energiezuinig rompontwerp die is gemaakt om de wisselende omstandigheden langs de Noorse kust aan te kunnen. De schepen zijn uitgerust met een batterijpakket van 6,1 megawattuur (MWh), waarmee ze tot wel 4 uur emissievrij kunnen varen. Dit betekent dat ze geruisloos en emissievrij het UNESCO-werelderfgoedgebied Geirangerfjorden kunnen bezoeken, drie jaar voordat de eis van de autoriteiten voor emissievrije veerboten en cruiseschepen in fjorden die op de werelderfgoedlijst staan, van kracht wordt.

De voortstuwing van de schepen is een hybride oplossing, waarbij een combinatie van de 86-tons batterijpakketten en vloeibaar aardgas (LNG) voor de stroomvoorziening zorgt. De batterijpakketten kunnen worden opgeladen terwijl de schepen aangemeerd liggen, met behulp van schone Noorse stroom. Dit vermindert de CO2-emissies met maximaal 35% en de lokale emissies (NOx en SOx) met 90% in vergelijking met vergelijkbare schepen die op traditionele fossiele brandstoffen varen. Dit maakt de schepen van Havila Voyage de meest milieuvriendelijke schepen die ooit de historische kustroute tussen Bergen en Kirkenes hebben geëxploiteerd.

“Voor ons is het belangrijk om onze toewijding aan klimaat, milieu en duurzaamheid te bewijzen. Dit is niet alleen een marketingstunt of loze woorden. Vanaf de eerste dag dat Havila Capella in dienst kwam, hebben we de vereisten in ons contract overtroffen met het ministerie van Transport”, legt Martini uit.

Bekijk hier de cruises:

Cruise Travel Cruisewinkel Zeetours

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Fjordencruises én eigenaar van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je helpt ons op Patreon, door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of in onze eigen fanshop!
Alvast hartelijk dank voor je steun!

Geef een reactie