Richard With als eerste hybride schip aan de slag op Noorse postroute

Hurtigruten heeft haar eerste ecologisch verbeterde batterij-hybride aangedreven schip, MS Richard With, weer terug in de vloot gebracht. Het is de eerste van zeven schepen in de postroute-vloot die wordt geüpgraded. De Richard With beschikt nu over de modernste technologie die de uitstoot van zowel CO2 als stikstofoxiden (NOx) aanzienlijk zal verminderen. Het schip zou al eerder terugkeren maar vanwege een technisch mankement begin augustus, moest het schip terug naar de werf.

“Met de MS Richard With weer in bedrijf als een volledig geüpgraded schip, kunnen gasten de Noorse kust bevaren op een stiller, ultramodern en milieuvriendelijk schip, terwijl ze genieten van een traditionele ervaring. In het komende jaar zullen al onze zeven kust-schepen worden geüpgraded om duurzamer te zijn”, zegt Hedda Felin, CEO van Hurtigruten Noorwegen.

100 miljoen euro

Als onderdeel van een grote inspanning om de vloot van Hurtigruten Noorwegen te verduurzamen, heeft het bedrijf bijna 100 miljoen euro geïnvesteerd in groene upgrades die begin 2024 zullen worden geïmplementeerd. Deze stap volgt op haar zusterbedrijf, Hurtigruten Expeditions, dat ’s werelds eerste batterij-hybride aangedreven expeditieschip, MS Roald Amundsen, in 2019 in de vaart nam. Het expeditie cruise merk heeft nu drie hybride batterij-aangedreven schepen in zijn vloot.

“Een groen bedrijf worden betekent investeren in inspanningen met bewezen effecten, zoals die we nu doen. Als gevolg hiervan zullen we volgende zomer drie verbeterde hybride schepen voor de kust hebben en zal onze hele vloot energiezuiniger zijn, waardoor de CO2-uitstoot met 25% en NOx met 80% wordt verminderd”, zegt Hedda Felin.

MS Richard With heeft uitgebreide upgrades ondergaan en is uitgerust met batterijpakketten, gloednieuwe motoren en nieuwe voortstuwingssystemen bij scheepswerf Myklebust Yard in het noordwesten van Noorwegen. Alle zeven schepen van Hurtigruten Norway zullen begin 2024 ook worden uitgerust met SCR-systemen die de NOx-uitstoot met maar liefst 80% verminderen.

“Dit is een van de grootste milieu-upgrades in zijn soort in Europa en de grootste in de geschiedenis van Hurtigruten. Het feit dat we deze upgrades bij Myklebust Yard hebben uitgevoerd, met zoveel mogelijk Noorse technologie, is geen toeval. We doen al 130 jaar een bijdrage aan lokale gemeenschappen en zo ook bij het bouwen en upgraden van onze schepen”, zei Felin.

“Ons doel is om tot nul uitstoot te komen, en het werk om de volgende generatie emissievrije schepen te plannen is al begonnen. Totdat die technologie is gepionierd, investeren we zwaar in onze bestaande vloot door een groene upgrade met de beste technologie die vandaag beschikbaar is. Ons plan is om in 2030 het eerste emissievrije schip in onze vloot te hebben, en we werken er hard aan om dat te bereiken”, aldus Felin.

Upgrade

De groene upgrades op MS Richard With omvatten:

  • Ombouw naar een hybride schip met twee grote accupakketten (elk 1.120 kWh) en nieuwe, efficiëntere motoren van Noorse makelij vermindert de CO2-uitstoot aanzienlijk met meer redundantie en veiligheid;
  • SCR-systemen die de NOx-uitstoot met maar liefst 80% verminderen;
  • Nieuwe schakelborden en energiebeheersystemen;
  • Nieuwe propellerbladen, nieuwe bulbsteven, nieuwe versnellingen en nieuwe controlesystemen om het energieverbruik te minimaliseren;
  • Nieuwe, moderne navigatie- en manoeuvreerbrugsystemen;
  • Romp-optimalisatie om weerstand te verminderen;
  • Nieuwe ketels om de warmteterugwinning van hoofdmotoren te verbeteren voor een lager energieverbruik voor verwarming;
  • Nieuwe intrekbare azimuth boegschroef achteruit;
  • Installatie van ultramoderne afvalwaterzuiveringsinstallaties om emissies naar zee te minimaliseren;
  • Alle schepen in de vloot van Hurtigruten Noorwegen hebben al walstroomconversie, waardoor emissies in havens met walstroom worden geëlimineerd;
  • De grootschalige upgrade betekent dat alle zeven Costal Express-schepen van Hurtigruten Norway een emissie hebben die gelijk is aan Tier III, de strengste internationale norm voor NOx-emissies; en
  • Hurtigruten Noorwegen zal ook gecertificeerde biobrandstoffen gebruiken om de CO2-uitstoot te verminderen.

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Fjordencruises én eigenaar van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je helpt ons op Patreon, door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of in onze eigen fanshop!
Alvast hartelijk dank voor je steun!

Geef een reactie